Læsetid: ca. 8 minutter
Sikkerhed
Forfatter: Bådliv.dk redaktion 10/03-2022
Dette skal du have styr på inden du tager ud på vandet
Du har måske netop anskaffet dig en motorbåd, og det kribler i maven efter at komme ud på vandet, så hurtigt som muligt. Du har taget det største skridt, og nu er det vel bare at få den i havnen, dreje nøglen om og sætte motoren i gear? Og det er da også det du skal! Der er bare liiige et par ting, der skal være styr på inden - både for at sikre sikkerheden ombord og for undgå at få unødvendige bøder.
Inden du lægger fra kaj skal du sikre dig, at der ombord er:
De nødvendige beviser/certifikater, der viser at kaptajnen kan styre båden
Bevis på, at du har den lovpligtige ansvarsforsikring
Redningsveste til alle ombord
En ædru kaptajn (eller under 0,5 promille)
CE-mærkning
Nødvendige certifikater
SPEEDBÅDSBEVIS
Der gælder den meget simple regel, at du skal have et speedbådsbevis for at føre en speedbåd.
Dette bevis er det mest oplagte at tilegne sig, hvis du er nybegynder, da det kan tages på 1 dag, er det billigste og nemmeste at få.
Hvorvidt en båd betegnes som en speedbåd afhænger af dens længde i forhold til dens Kw/hestekræfter. Det måles sådan, at hvis bådens motorkraft målt i kW overstiger bådens længde^2 + 3 betegnes det som en speedbåd. For eksempel er en båd 4 meter (eller derunder) med en motor på 19kW/25 hestekræfter (eller derover) betegnes denne som en speedbåd. Hvis samme motor sidder på en 4,5 meter lang båd, er det ikke længere en speedbåd.
Jo længere båden er, jo flere hestekræfter kan den altså have, før det er en speedbåd.
Søfartsstyrelsen har en beregner der ud fra din båds motorkraft ift. længden kan vise dig, om din båd kræver speedbådsbevis. Den kan du finde her:
https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/beviser-og-certifikater/speedbaadsbevis
Speedbådsbeviset skal du have for at sikre dine medpassagerers og din egen sikkerhed. Derudover kan det gå hen og blive en dyr fornøjelse, hvis du mangler det. Bøden starter på omkring 3000 kr. og øges efter hver hændelse, hvor du bliver taget. Båden kan efter 3 gange blive beslaglagt.
Du får dit speedbådsbevis ved at gennemføre en prøve der viser, at du har kendskab til søvejsreglerne, simple knobKnobHastighed:
Måleenhed for hastigheder til søs. 1 knob vil sige at fartøjet bevæger sig 1 nautisk mil (sømil) i timen.
1 nautisk mil svarer til 1,852 km, hvorved 1 knob svarer til 1,852 km/t.
At binde knob:
Forskellige knudeteknikker til at sammenbinde flere reb eller tov. og stik, sikkerhedsudrustning og redningsudstyr. De fleste steder koster det omkring 800-1000 kr. med et prøvegebyr på 500 kr. at tage beviset og det kan gøres på en enkelt dag.
Der findes mange udbydere, som man kan få et overblik over med en hurtig søgning på nettet og nemt booke en prøve til weekenden efter. Du skal være fyldt 16 år for at tage det.
YACHTSKIPPER
Hvis ikke den fede titel er grund nok i sig selv, kan du, for at få lov til at føre en båd der er mellem 15 og 24 meter i længden, tage beviset som Yachtskipper.
Yachtskipper uddannelsen har to trin: yachtskipper af 3. grad giver dig ret til at være styrmand på fritidsfartøjer i fart på alle have og retten til at føre fritidsfartøjer på op til 24 meter i Østersøen og Nordsøen, omkring de Britiske Øer, Norge, Færøerne og langs Grønlands kyster. For en rigtig verdensborger er det måske for småt og så kan du videre tage beviset som yachtskipper af 1. grad, der giver dig lov til at sejle på alle have.
Læs mere om Yachtskipperbeviset på Søfartsstyrelsens hjemmeside her:
https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/beviser-og-certifikater/yachtskipperbevis
DUELIGHEDSBEVIS
Et duelighedsbevis er en rigtig god ide at have hvis du sejler meget. Beviset giver dig ret til at sejle fritidsbåde, der er max 15 meter. Du får ligeledes klar besked om sikkerhed til søs, så alle kan være sikre om bord, mens du er kaptajnen.
Det koster omkring 2000-4000 kr. og kan tages på en weekend. (Et duelighedsbevis giver dig også ret til at føre speedbåd.)
VANDSCOOTER
Du skal have et særligt bevis for at sejle en vandscooter. Hvis du har et fritidssejler-bevis såsom et speedbådsbevis, kan du nøjes med at bestå den praktiske del af vandscooterprøven. Det koster typisk 1000 kr. og fås ofte de samme steder som du kan tage et speedbådsbevis.
Vær opmærksom på at vandscootere og jetski er ulovlige i Københavns Havn.
Godkendte udbydere af sejladsprøver nævnt her i artiklen kan findes her. Der er dog steder som ikke findes på listen, hvor du kan også kan tage diverse beviser.
https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads/godkendte-udbydere-af-sejladsproever
Ansvarsforsikring
Det er blevet lovpligtigt for alle både, der kræver speedbådsbevis at have en ansvarsforsikring. Den beskytter dig imod økonomiske følger af skader som du evt. påfører andre. Du skal medbringe dit forsikringscertifikat under sejladsen, eller et klistermærke, der viser at båden er forsikret, hvilket fås gennem den digitale certifikatløsning på Bådbogen.
Redningsveste
Alle fartøjer, der ikke er fortøjet i en havn, skal have redningsveste eller svømmeveste til alle personer ombord. Om sommeren behøver du ikke have dem på (det skal du om vinteren) men kan nøjes med at have dem klar, hvis der skulle ske noget. Men tag endelig redningsvesten på! Hvis du falder over borde, kan du ikke bruge redningsvesten nede i kahytten til meget. Det koster 600 kr. i bøde pr. redningsvest der mangler, så det er jo også et incitament i sig selv.
Promillegrænse
Mange tænker ikke særligt meget over deres promille, når de er ude på vandet. Der er trods alt meget få ting at støde ind i og en sommerdag med fiskeri, vandsport eller hygge kalder ofte på kolde bajere. Men det er i de fleste tilfælde ulovligt for kaptajnen at få mere end en enkelt genstand. For planendePlaneNår man sejler så hurtigt at den forreste del af skroget løftes fri af vandet speedbåde, skibe over 15 meter og vandscootere gælder nemlig en promillegrænse på 0,5 promille - den samme grænse som er tilladt, når du kører bil. For andre fartøjer som fx en lille motorbåd, der ikke kan betegnes som en speedbåd, gælder at man ikke må være for påvirket til at kunne føre båden på sikker vis.
Så skal det også lige understreges at det bestemt kan gå rigtig galt hvis man har fået for meget under vesten ude på vandet og at det er vigtigt, at i hvert fald føreren af båden er helt klar i hovedet! Måske er der ikke så meget at støde ind i på åbent hav, men der er mange andre ting der kan gå galt.
CE-mærkning
Dette er noget du med al sandsynlighed har, men som du alligevel skal være sikker på - særligt når du køber en brugt båd eller hvis du har bygget din egen båd (og så kæmpe respekt for det!). CE-mærkning fungerer som en slags rejsepas for båden, der sikrer dens fri bevægelighed på EU’s indre marked. Hvis ikke båden er CE-mærket kan man få problemer med forsikringen, og det vil endda være ulovligt at benytte fartøjet eller sælge det videre.
VI SÆTTER PRIS PÅ DIT INPUT
Det er vigtigt for os at levere relevant og korrekt indhold.
Har du fundet en faktuel fejl eller har du en idé til en artikel du savner fra os?
Send feedback til os