Læsetid: ca. 9 minutter

Gør-det-selv

Forfatter: Maja Jeppesen 28/09-2022





Få gode råd til bundmaling af din båd

Bundmaling er den maling der påføres på båden under vandlinjen og beskytter bådens bund fra alger, smådyr, skidt og bådejerens ærkefjende: osmose (glasfiberpest). Det anbefales at give sin båd en gang bundmaling hvert eller hvert andet år.

Hvorfor er bundmaling af min båd vigtig?

Hvis du bruger din båd til at tøffe lidt rundt ved kysten et par gange om året og din båd derfor står længe i stillestående vand, vil der sætte sig alger, smådyr og urenheder på skroget. Hvis du er en ivrig sejler, er der mindre risiko for at havet klistrer sig fast på din båd, men det kan ikke helt fjerne behovet for en omgang bundmaling en gang imellem.

Ved at holde overfladen ren og glat, vil båden glide bedre igennem vandet den vil sejle hurtigere og spare dig for brændstof. Hvis der sidder store klumper ”alt godt fra havet” af rurer og muslinger fast på skroget af din båd, kan det i værste fald gå ud over styrbarheden af båden, da det kan skabe friktion og modstand for båden, når den skal igennem vandet.

Så hvis du vil være den hurtigste og glatteste båd på havnen - og hvem vil ikke det? - er der ingen vej uden om! Det kræver noget tid men hvis det gøres ordentligt, kan du spare tid på sigt, ved at undgå at døje med osmose og andre skader fra vind og vejr på skroget.

Det er måske slet ikke det værste at bruge en forårsweekend på, at kunne gå med dine egne tanker og nyde havnen, der vågner op efter sin vintersøvn, lytte til din yndlingspodcast eller skrue højt op for AC/DC, mens du headbanger og fyrer op for slibemaskinen (ja ja med hensyntagen til de andre på havnen – du kan jo bruge høretelefoner).

Gør din båd klar til bundmaling

Hvis du har din båd liggende i en havn, er dette noget du bør gøre hvert år. Når båden ligger i stillestående vand, er der nemlig gode forhold for alger, rurer og smådyr til at sætte sig godt fast på skroget.

Hvordan skal jeg bundmale min båd?

  1. Rengør båden, så overskydende urenheder fjernes.Fjern rurer, alger, olie og andre urenheder. Gør dette i efteråret, så snart båden tages op af vandet, så de ikke tørrer ind og kommer til at tage meget længere tid at fjerne. Du kan gøre dette med en højtryksspuler eller vaske den ned med en børste – i begge tilfælde med ferskvand!

  2. Fjern rester af gammel maling for at undgå afskalling. Du behøver ikke at fjerne malingen helt, men efter nogle år opbygger der sig så mange lag maling, at den begynder at skalle af. Som udgangspunkt er det nok at slibe hen over den gamle maling indtil overfladen er glat, og der ikke er flager af maling at se. Hvis du skifter malingstype, kan malingen have svært ved at binde og det vil der være en god ide at slibe det gamle maling helt af før du maler med den nye bundmaling. Mal i dette tilfælde også gerne med en ny grundmaling/primer.

  3. Hvis grundmalingen er i god stand, så skal den slibes, ellers skal den fjernes helt. Her kan det godt betale sig at leje/låne/købe en slibemaskine, da det vil spare dig betydeligt med tid og giver et flottere resultat. Fuldstændige afrensninger af bundmaling ned til grundmalingen er anbefalet efter 5-15 år for selvpolerende maling. Med hårde bundmalinger der ikke slibes ned ad sig selv, skal malingen slibes af hver gang du giver båden en ny omgang.
    Brug et professionelt vakuumskrabejern hvis du fjerner alt maling ind til grundmalingen. Det er mere effektivt end slibemaskine, som du dog skal bruge til at efterbehandle så bunden bliver helt jævn.

  4. Spartl ujævnheder eller skader med epoxy.Og giv det god tid til at tørre. Start altid med at vurdere skadens omfang. Er den blot kosmetisk eller strukturel? Er den strukturel bør du overveje at få skaden udbedret hos en autoriseret forhandler. Er den kosmetisk kan du godt begive dig ud i at udbedre det selv. Husk at slibe og fjerne løst og beskadiget materiale inden du begynder epoxy-arbejdet. 

  5. Slib hele overfladen efter de forskellige reparationerBrug fint sandpapir på glasfiber og grovere på træ. Aluminiumsbåde kræver enten groft sandpapir eller sandblæsning.

  6. Påfør eventuelt et nyt lag grundmaling, hvis dette skulle fjernesDette er også nødvendigt hvis du skifter til en ny type eller fabrikant af bundmaling, da den ellers kan have svært ved at binde.
    For bedre at kunne følge fremgangen i bundmalingen, kan du bruge en stærk farve i grundmalingen. 

  7. Påfør bundmalingen til slutSæt malertape langs vandlinjen på den hvide gelcoat (hvis det er en glasfiberbåd).

Også her kan du benytte dig af forskellige farver til de forskellige lag, sådan så du maler det første lag bundmaling i én farve og andet lag i en anden. Dette gør det også muligt at se, hvor bundmalingen er slidt af, når du tager båden op igen. Hvis du springer et år over med at give båden den fulde tur, kan du nøjes med at male der, hvor det inderste lag titter frem.

Den optimale temperatur

Malerprojektet skal helst foregå omkring de 20 grader og helst ikke under 10 grader, da malingen hverken må tørre for hurtigt eller for langsomt. Luftfugtigheden skal desuden heller ikke være for høj. Så hvis du på den planlagte maler-dag vågner op til truende skyer eller støvregn, er der desværre ikke så meget at gøre end at udskyde – selvom du har glædet dig helt vildt! Så hav gerne et par forårsdage ledige i kalenderen, så du har lidt luft til at skyde det til de bedste betingelser.
Påfør gerne et ekstra tykt lag på områder, der er særligt udsat for friktion, såsom foran på skroget, agterud ved propellen og langs vandlinjen.

Udforsk de mange typer bundmaling til din båd

Selvpolerende bundmaling

- er den mest udbredte og er bedst til både der sejler under 20 knobKnobHastighed:
Måleenhed for hastigheder til søs. 1 knob vil sige at fartøjet bevæger sig 1 nautisk mil (sømil) i timen.
1 nautisk mil svarer til 1,852 km, hvorved 1 knob svarer til 1,852 km/t.

At binde knob:
Forskellige knudeteknikker til at sammenbinde flere reb eller tov.
Gå til ordet
. Med denne type behøver du kun slibe bunden hvert 5.-10. år og du kan nøjes med at spule skroget med en højtryksspuler eller rense den med ferskvand og en blød børste inden du opfrisker bundmalingen.

Maling uden biocider

- kan bruges af den mere miljøbevidste eller til både i farvand med særlige miljørestriktioner (f.eks. søer). Malingen er mest effektiv på hurtigtgående fartøjer. En bundmaling uden biocider er typisk silikone- eller teflonbaseret og gør overfladen af båden glat, så det er svært for alger og diverse urenheder at sætte sig fast.

Hård bundmaling

- kræver at der slibes inden ny bundmaling påføres men har til gengæld større modstandsdygtighed over for mekanisk slitage og giver en glattere bund. Den er derfor velegnet til hurtige motorbåde eller sejlbåde til kapsejlads. Selvom malingen ikke slides af, slides biociderne af, og man kan derfor ikke slippe for at give båden ny bundmaling efter en eller to sæsoner.

Blød bundmaling

- bruges ofte til træbåde og eroderer langsomt hen over tid. De er ofte billige og nemme at påføre, men de er ikke særlig miljøvenlige, da der hele tiden afgives materiale til vandet. Derudover er den udskiftningsklar efter en sæson og skal derfor afrenses årligt.

Man kan godt sige, at jo billigere malingen er, jo oftere skal den fornyes.

Redskaber du skal bruge til bundmaling

  • Slibemaskine (en excentersliber er bedst til krumme overflader og efterlader en pænere overflade)

  • Evt. epoxy og spartel

  • Støvmaske og beskyttelsesbriller

  • Evt. handsker og engangsmalerdragt

  • Støvler du kan male i eller beskyttelse til dine sko 

  • Høreværn (hvis du skal fjerne bundmaling og slibe)

  • Malertape

  • Malerrulle med malerbakke

  • Pensel

  • Afdækningsplast

  • Bundmaling

  • Evt. grundmaling 

Miljøhensyn

Gør det ordentligtDet meste bundmaling indeholder biocider (ofte kobber), et ord der direkte oversat betyder ”bio-dræbere”. Altså deres funktion er at dræbe levende ting, der vil slå sig ned på din båd. Det kan desværre ikke undgås, at biociderne slides af og ledes ud i vandmiljøet, hvor vi helst vil begrænse at dræbe levende organismer. Ved at bundmale din båd ordentligt og gøre et grundigt forarbejde, så der ikke skaller mere maling af end der kan undgås, er både godt for din båd men gør også miljøet en stor tjeneste.

Hvis du er miljøbevidst, kan du med fordel vælge en bundmaling helt uden biocider, hvilket dog mest anbefales til hurtigtgående fartøjer. Det skal selvfølgelig siges, at al bundmaling på det danske marked har et niveau af biocider, der er godkendt af miljøstyrelsen.

Pas på dig selv og miljøetSørg for at opsamle malingsafskrab og slibestøv. Det er bedst at bruge en professionel støvsuger til dette, da bundmaling for det meste er noget giftigt stads og fordi sugeevne, opsamlingskapacitet og filtrering hos husholdningsstøvsugere er for dårlige til opgaven. Sliberondeller skal også behandles som kemisk affald.

Osmose 

Osmose ses som små bobler i glasfiberen, og forekommer når vandmolekyler vandrer ind i glasfiberen og skaber lufthuller ved at udvide gelcoatenGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag.Gå til ordet. Man bruger epoxyprimer (grundmalingen), som ikke kan gennemtrænges af vand for at undgå dette.

Hvis uheldet allerede er ude, og din glasfiberbåd er blevet udsat for osmose, skal ikke bare male men også slibe gelcoatGelcoatEr et materiale, der bruges til at give din båd et flot finish i høj kvalitet på den synlige overflade, og som er designet til at beskytte de underliggende glasfiberlag.Gå til ordet af og påføre primer. Det er en omstændig proces der bedst udføres af professionelle, blandt andet fordi det kræver særligt udstyr og kræver bestemte procedurer vejledt af kommunen i forhold til at håndtere affaldsmaterialet.

Rust på kølen eller skroget på stålbåde kræver også en total afrensning af al bundmaling og grundmaling. Rusten skal så fjernes og behandles og malingen påføres på ny. 


VI SÆTTER PRIS PÅ DIT INPUT

Det er vigtigt for os at levere relevant og korrekt indhold.
Har du fundet en faktuel fejl eller har du en idé til en artikel du savner fra os?

Send feedback til os